FADHILAH MEMBERI SEDEKAH DIJALAN ALLAH

Saturday, March 5, 2011

Oleh : Abu Chik Lampoh Cot

Hadis yang dirawi dari dari Aisyah RA, Bahwa sesungguhnya seseorang perempuan datang kepada Nabi Muhammad SAW, dan sungguh tangan kanan wanita tersebut telah kering,maka Wanita itu berkata kepada Rasulullah:” Hai Rasulullah berdoalah kepada Allah agar Allah menyembuhkan tanganku ini”. Maka Rasulullah menjawab pada wanita tersebut: “Kenapa Tanganmu terbakar?”Wanita itu menjawab: “Sesungguhnya aku bermimpi bahwa kiamat telah tiba, dan neraka telah dinyalakan, dan syurga telah dibuka maka saya melihat dalam neraka jahanam ibuku, dalam tangan ibuku ada sepotong roti dan pada tangan yang satunya lagi secarik kain yang keduanya dipergunakan untuk memadamkan api neraka, Wanita itu berkata kepada ibunya :”Apa yang terjadi padamu Aku lihat engkau pada wadi ini padahal engkau adalah seorang yang taat pada Allah, dan Ridhalah suamimu kepadamu.


Ibunya menjawab :”Hai Anakku adalah aku didunia seorang yang kikir, dan ini adalah tempat bagi orang yang kikir, lalu anak itu berkata pada ibunya, apakah ini roti dan secarik kain dalam tanganmu itu. Berkata ibunya: “keduanya ini saya bersedekah didunia. Dan tidaklah aku bersedekah pada sekalian umurku kecuali dengan keduanya, kemudian anak perempuan itu bertanya pada ibunya:” dimana Ayah? Ibu tersebut menjawab: “Dia didalam syurga tempat orang-orang dermawan.


Kemudian aku pergi ke syurga aku melihat ayah ku berdiri disungai dalam syurga beliau sedang memandikan sekalian manusia ya Rasulullah, maka berkata anak tersebut: “Wahai Bapak bahwa sesungguhnya ibu adalah istrimu yang taat pada Allah, dan engkau ridho kepadanya, dan sekarang ibu didalam neraka Jahannam yang membara dan engkau orang yang memandikan manusia didalam syurga, maka beri olehmu kepada ibu seteguk air dari kolam itu. Maka ayah berkata:”Wahai Anakku, Allah telah mengharamkan kepada orang yang kikir dan orang yang berdosa akan air kolam Nabi SAW.

Kemudian aku ambil secangkir air didalam kolam itu dengan tanpa izin bapakku, maka aku beri minum akan ibuku yang sedang kehausan.Kemudian aku mendengar suara yang berkata: “Dihanguskan oleh Allah ta,ala akan tanganmu karena kamu memberi minum kepada orang yang kikir dan ma’siat dari kolam Nabi Muhammad SAW. Maka tebangunlah aku tiba-tiba tanganku sudah hangus.


Kemudian Aisyah RA berkata : Tatkala Nabi mendengar akan kata-kata anak perempuan tadi maka Rasululllah meletakkan tongkatnya diatas tagan anak perempuan tadi, maka Nabi berkata:”Tuhanku demi kebenaran mimpi yang telah diceritakan oleh anak permpuan tadi, Sembuhkanlah tangan anak perempuan ini, maka tangan tersebut jadi seperti semula.

Nabi Muhammad SAW bersabda:”Kedermawanan itu sebatang pohon didalam syurga yang dahan-dahannya bergelantungan di diatas dunia , dan barangsiapa yang mengambil dahan tersebut maka ia akan menjadi pemimpin didalam syurga. dan kebakhilan itu sebatang pohon dalam neraka yang dahan-dahannya bergelantungan didunia, barang siapa yang mengambil/memegang pohon tersebut, maka ia akan menjadi pemimpin didalam neraka.”


Kemudian Rasulullah bersabda :”kedermawanan itu dekat dengan kebenaran dan manusia, dan kebakhilan itu jauh dengan kebenaran dan manusia.”Di hadis lain Rasulullah SAW bersabda: “Al bakhilu la yadkhulul jannah walau kana zahidan.”



Sumber : Kitab Durratun Nasihin, Ditranslete oleh: Mursyid Syaikhuna

0 komentar:

Post a Comment

 
 
 
 
Copyright © Dari Sini Dimulai